Definic krásy je celá řada. Některé se přitom opírají o věčný patos, když poukazují na půvab duše, jiné zase v duchu krajního materialismu vědecky zkoumají souměrnost obličeje, symetrii těla či poměry mezi jednotlivými tělesnými partiemi. Psíkovi Snoopymu a většině z nás se přitom líbí především krásná a svěží pleť (respektive srst, podotýká Snoopy). Ta je takovým zrcadlem fyzického i psychického rozpoložení. Často totiž exemplárně odráží stav mysli i různé zdravotní neduhy. Tu je pokryta vyrážkou, jindy světu odhalí na tvářích ruměnec, to když se studem červenáme. V osmi bodech se podívejme, jak Snoopy doporučuje pečovat o pleť tak, aby byla krásná i bez nánosu líčidel:

1. Pijete dost vody?: Buďte upřímní. Když ne k nám, tak sami k sobě. Že nevíte? Právě pleť je skvělým indikátorem dlouhodobé dehydratace. Ta se projevuje jejím vysušením, z nedostatku vlhkosti vznikají vrásky a často se objevují také pupínky (akné). Jejich výskyt je s dehydratací úzce spjat, neboť je zapříčiněn (kromě jiného) právě vysušováním kůže a na ní se hromadícími odumřelými buňkami. Pitný režim určujte podle stylu života – aktivní sportovci mohou za den vypít klidně i 7 litrů tekutin, při sedavém způsobu života postačí 2-3 litry denně.

2. Alkohol ne, raději knihu: Čím víc ho pijete, tím větší žízeň máte. Známý fakt, totiž že alkohol dehydratuje, už si na vlastní kůži zkusila asi většina z nás. Díky němu nemáte jen sucho v ústech, negativně ovlivňuje také vzhled vaší pleti. I ta potřebuje vláhu. Výsledek konzumace přemíry alkoholu přitom nevábností překonává obraz prostého nedostatečného pitného režimu z bodu 1. Kromě vrásek a akné se u dlouhodobých uživatelů „metly lidstva“ v kůži zrcadlí například rozšířené cévy (tzv. vazodilatace), jejich pleť působí nezdravě, unaveně a bez lesku. Těžkým pijanům hrozí také lupénka.

3. Sůl nad zlato?: Ano, k životu sůl potřebujeme, ale jen určité množství. Většina obyvatel ČR to se solením přehání (podle statistik Češi ročně spořádají zhruba 6 kg soli na osobu). To se neblaze projevuje na jejich stavu pleti i celkové vizáži. Sůl totiž zadržuje vodu, díky čemuž člověk vypadá otekle a napuchle (mimochodem se právě díky soli také hůře rýsují svaly – proto se jí kulturisté před závody snaží z těla vypudit). Textura pleti při dlouhodobém přesolování také trpí. Při omezování spotřeby chloridu sodného (chemický název kuchyňské soli), respektive NaCl, si dejte pozor na to, že není obsažen jen v solničce na jídelním stole. V hojném množství číhá ve zpracovaných potravinách, konzervovaných pokrmech (např. v konzervě s tuňákem) či umělých dochucovadlech, jež kuchařského mága Pohlreicha přivádí k šílenství (ano, řeč je o Maggi a spol.).

4. Cukr pro sladší život?: Hodně sladíte, máte rádi dortíky a po čokoládě se můžete utlouct? Pak pozor na odvrácenou stranu cukru. Pomineme-li jeho neblahé účinky na metabolismus, dopad na zubní sklovinu či adiktivní povahu (a další obecně známá negativa), už toliko nelze odhlédnout od rukopisu, jímž bílé zlato hyzdí naši pleť. Kůže rychleji stárne, ztrácí elasticitu a odhaluje předčasné vrásky. Z předčasného stárnutí přitom vědci viní proces zvaný glykace. Při něm se cukry v krevním oběhu váží na molekuly bílkovin a vytvářejí molekuly nové. Těmto nežádoucím molekulám se říká AGEs. A právě AGEs jsou finálním produktem glykace. Obecně tento proces pleť devastuje především přímým poškozováním kolagenu a elastinu. Řešení? Omezit cukr a doplňovat vitamín B6 (pyridoxin), který omezuje vznik a udržuje hladinu AGEs.

5. Spánek dělá divy: Odpočatá pleť je krásná pleť. Nejdůležitější jsou přitom hodiny naspané v noci. Spánková deprivace vás zanechá tak akorát s nezdravým odstínem pleti a tmavými kruhy pod očima. Zkrátka ve stavu, kdy se vás lekne i zrcadlo.

6. Medikamenty: Některé léky sice pomohou zbavit se určitých chorob, za to však vybírají vysoké desátky. Zářným příkladem budiž kortikoidy nebo některými praktickými lékaři tolik oblíbená antibiotika. Seznam potenciálních vedlejších účinků těchto léků je vpravdě hororové povahy. Jen si zkuste prostudovat informace k práškům, které sami berete. To Psíka Snoopyho vyděsil příbalový leták jeho oblíbených prášků na spaní natolik, že už třetí den sám od sebe zabírá hned po večerníčku.

7. Životospráva plná stresu, výstavních zlozvyků (kouření, pití kávy ve velkém, umělá sladidla, uzeniny atd.), spánkové deprivace a celkové apatie k vlastnímu zdraví: Jinými slovy životospráva statisíců z nás. Vše děláme ve spěchu, nemáme čas se nadechnout, natož zastavit. Jídlo hltáme za pochodu nebo u pracovního stolu, nápoje do sebe rovnou lijeme a energetické drinky jsou to jediné, co nás ještě drží při životě. Jedeme na dluh. Souběh mnoha (někdy všech) výše zmíněných (a dalších) negativních faktorů může vyústit v celkově zhuntovaný, zdevastovaný vzhled a nadělit pleť, která vám opticky na věku přidá i několik dekád. Úplná náprava je pak spíše nemožná, pozdě tak lidé litují mladické nerozvážnosti, která se jim nevratně vryla do tváře a navíc položila základ řadě zdravotních neduhů.

8. Jezte ovoce, zeleninu, ořechy, semena, ryby a další pleti prospěšné potraviny: Potvrzuje to praxe i řada renomovaných studií. Pleti prospívají hlavně antioxidanty (ovoce), vitamin A (např. žloutek, mrkev či játra), zinek (např. mandle či ústřice), vitamin B6 (primárně různé druhy zeleniny) a esenciální mastné nenasycené kyseliny jako Omega-3 a Omega-6 (především v rybách, např. tuňákovi, lososovi, sardinkách či makrele). Skvělou potravinou je třeba mrkev, která vyjma mastných kyselin skýtá v podstatě všechny zmiňované látky. Jako bonus pak nabízí beta-karoten, který dá pleti krásnou barvu (jen to s jezením mrkve nepřehánějte, byli byste oranžoví jak Tygr z Medvídka Pů). Právě tento seznam látek (a řada dalších) vaši pleť určitě rozzáří. Tak hurá ke stolu!

Zveřejněno: 26-11-2017